Marktontwikkelingen ?
Meedoen door zelfontwikkeling !

De wereld verandert, markten bewegen, ook die van u. Staat u stil, dan gaat u achteruit, toch?.

Cliché’s en ook waar, toch?

Dagelijkse beslommeringen, druk van klanten, directie, aandeelhouders en omgeving beperken soms een objectieve kijk op de marktontwikkelingen èn op de huidige stand van uw organisatie. U moet blijven doorgaan, de wereld wacht niet op u.

Staat u wel eens even stil ?

Even een moment van reflectie? Voor vragen als waar zijn we nu met de club en hoe komt dat ? Wat is onze eigen rol daarin geweest?

U leest hier niet voor het allereerst dat het slim is om soms even uit te zoomen, de helicopterview te pakken en te reflecteren op waar uw en uw organisatie nu zijn.

An sich is dat niet zo heel moeilijk. Het meest moeilijke is om uzelf de echt lastige vragen te stellen èn daarop een eerlijk antwoord te geven.

In beweging komen, JA! Maar welke kant op?

Uw analyse en uw tevredenheid daarover zal bepalen wat de volgende stappen worden: de boel omgooien, verleggen van de koers, kleine aanpassing van prioriteiten, op alle fronten een extra stap zetten. De mogelijkheden zijn legio en worden alleen beperkt door uw eigen gedachten en dromen (en ja, ook een beetje door de beschikbare budgetten en de legacy van uw organisatie)

Bent u echt voorbereid op de toekomst? Geldt dat ook voor uw organisatie? Gewetensvraag: hoe weet u dat?

Als uw strategie helder is (op papier staat) en uw actieplannen daar naadloos uit volgen inclusief de monitoring daarvan (meten = weten = leren = verbeteren), dan heeft u vast een goed beeld van de status en de toekomst.
In theorie …

De praktijk is weerbarstig. Grootste vraag: welk onderdeel van uw organisatie heeft de meeste ontwikkeling nodig? Ons antwoord: alles wat direct met klanten en commercie te maken heeft. De rest is bijzaak of randvoorwaarde.

Growth & fixed mindset

Door Stanford professor Carol Dweck ontwikkeld concept (gebaseerd op uitgebreid onderzoek) dat inzichtelijk maakt hoe mensen ontwikkelen en leren.

Plus, en dat is de belangrijkste, ze heeft aangetoond dat leergierige mensen in een ‘leerzame’ omgeving tot grotere hoogten stijgen. Dat is dus ook toepasbaar in uw organisatie.

Creëer een leerzame organisatie

Dat klinkt eenvoudig. De principes zijn ook niet heel complex. Wat het wel complex maakt is dat ontwikkeling  en leren NIET werken als de bovenkant van de organisatie JA zegt maar NEE doet. Oftewel, de leiding van de organisatie is bepalend voor het creëren van een lerend klimaat. En ja, goed voorbeeld doet goed volgen.

Uw vragen

uw vragen

Kyboko wordt vooral gevraagd om te assisteren  bij de beantwoording van deze vragen:

Over leren en ontwikkelen

  • Hoe kiezen we prioriteiten t.a.v. leren en ontwikkelen in de business?
  • Ons HR en de beschikbare opleidingen zijn goed, we hebben moeite met de aansluiting met de praktijk en de begeleiding door leidinggevenden.
  • Hoe bouwen we een opleidings- en trainingsaanbod? Wat is daarvoor nodig?
  • Hoe koppelen we de uitkomsten van trainingen aan de daadwerkelijke commerciële taakuitvoering?

Over resultaat & efficiency

  • Hoe vergroten we de slag- en daadkracht van onze commerciële organisatie?
  • Wat is goede balans tussen investeren in opleiding & ontwikkeling en de opbrengsten daarvan?
  • Hoe houden we grip op de kosten?
  • Hoe borgen en benutten we de uitkomsten van opleidingen?

Over interne organisatie

  • Hoe zorgen we dat alle commerciële managers zelf ook ontwikkelen EN de ontwikkeling van hun medewerkers goed begeleiden?
  • Hoe selecteren we de juiste partners voor opleidingen en trainingen?
  • Hoe organiseren we monitoring en bijsturing?

Onze bijdrage

helpen

Kyboko levert verschillende bijdragen al naar gelang de complexiteit en omvang van uw vragen. We doen dat zowel onderzoekend (think), ontwerpend (build, als in de uitvoering (operate).

Think

  • Wij denk MET u (niet vóór u). Wij zijn uw reflectie. Scherpe, doordringende vragen.
  • Vriendelijk confronterend, soms ongemakkelijk, zoekend naar de ècht belangrijke zaken.
  • Een-op-een of met de belangrijkste leiders of smaakmakers van uw organisatie.

Build

  • Prioriteiten stellen: waar is ontwikkeling en verbetering noodzakelijk en wat gaat dat opleveren?
  • Waar is growth mindset al aanwezig en hoe kand deze verder uitgroeien en verspreiden?
  • Opleiden? Trainen? Inspiratie? Bewustzijn verhogen?
    In ieder geval moet het hand-in-hand gaan met verantwoordelijkheid nemen.
  • Definitie van monitoring-instrument: welke indicatoren gaan we meten om de vooruitgang te weten. Daarmee kan leren & verbeteren verankerd worden.

Operate

  • Uitrol van workshops die growth mindset helpen groeien en versterken.
  • Monitoring van voortgang.
  • Begeleiden van de belangrijkste leiders en smaakmakers zodat zij de ontwikkeling duurzaam kunnen faciliteren (train the trainer)