personal branding merkAfgelopen zaterdag stond in het FD een reconstructie over de ‘redding’ van V&D. Diverse betrokkenen worden bij naam genoemd. Allen voorzien van hun bedrijfsnaam. Zo niet de advocaten. Willem Jan van Andel, Jesse Zijlma en Tomas Steenmetser worden in het artikel meer dan eens bij naam genoemd, maar dat ze werken bij Wijn & StaelBarentsKrans en Lexence blijft onvermeld. Waar ligt dat nou aan? Daarom deze blog die u laat zien dat personal branding een noodzaak is.

De tent of de vent?

In professionele dienstverlening (accountancy, advocatuur, consultancy, notariaat etc.) speelt deze vraag al decennia een rol. het antwoord wordt onder andere in dit artikel helder beantwoord: de vent. Het kantoor en haar statuur zijn ondergeschikt aan die van de individuele professional. Voor die professional (al dan niet vergezeld van zijn ego) is dit positief: een goed publiek imago draagt bij aan de bekendheid, waardering en het werven van nieuwe opdrachten. Voor de collegae die zich ook hard hebben ingezet voor het resultaat en die níét genoemd worden, is dat een hard gelag.

Wat veel relevanter is: dit vraagstuk is voor de bestuurders van die kantoren een horde op weg naar steviger profilering van het kantoor als geheel (en niet alleen de z.g. rainmakers). De kritische vennoten/partners/compagnons zullen dit voorbeeld met graagte aanpakken om de tijd en kosten voor profilering te verminderen: “zie je wel, gewoon goed je werk doen is de beste reclame”.

Mediagenieke dossiers & reputatie: kip & ei?

De drie advocaten van V&D, kregen ze deze mediagenieke zaak kregen vanwege hun bekendheid en reputatie? Of danken ze hun reputatie aan hun rol in dergelijke zaken? En wat was de volgorde daarvan? Als u dat een theoretische vraag lijkt, check dat dan eens bij uw mede-partners en verbaas u met mij over de verschillen in antwoorden.

Zodra u het (min of meer) eens bent over de oorzaak-gevolg volgorde kunt u de focus daarop inrichten:

  • Als reputatie vóór gaat dan wordt investeren in reputaties het primaire aandachtspunt.
    Dan worden communicatie en PR belangrijke instrumenten.
  • Als dossiers vóór gaan dan wordt investeren in acquisitie het primaire aandachtspunt.
    Dan wordt de ontwikkeling van klant- en marktkennis in combinatie met acquisitievaardigheden heel belangrijk.

Persoonlijke profilering: zinvol & noodzakelijk

kiezen onderscheid gekozen wordenOm een serieus gesprekspartner te zijn voor uw klanten (of beter: te worden) moeten zij u (h)erkennen. Daarbij kunt u helpen: door uw hoofd net iets hoger dan het maaiveld te houden. Door echt in het licht te gaan staan (nee, geen borstklopperij).

Veel professionals doen dat te weinig. Die zijn niet goed zichtbaar, bijna onherkenbaar. Daardoor worden ze niet overwogen om in te schakelen voor een high profile of vakinhoudelijk interessante zaak. Ze zijn de waterdragers van het kantoor. Relevant en waardevol. Bijna onmisbaar als de werkdruk hoog is. Maar als de pijplijn met zaken minder gevuld is? Dan wordt van deze waterdragers ook verwacht ze “de boer op gaan” om te netwerken en nieuwe zaken binnen te halen. Dat lukt dan niet, of zéér beperkt. Ze hebben de skills niet. Ze hebben geen verhaal noch gezicht dat enigszins opvalt en onderscheidt (Kijk naar de LinkedIn van uw kantoorgenoten en u begrijpt wat ik bedoel). Ze hebben geen antwoord de eenvoudige klantvraag “waarom en waarom bij jou?”. Daarmee wordt duidelijk dat personal branding een noodzaak is.

Voor een lichtvoetige benadering van Personal Branding … lees deze blog over shampoo en personal branding.

 

Fun Fact

In de (vak)pers wordt veel en geschreven over de ‘neergang van de Zuid As’. Twee van de drie genoemde kantoren in het artikel zijn niet gevestigd in Amsterdam. Toeval, of …..?

 

helpen sparren ontmoetenHoe sterk is jouw personal brand?

Is het nog up to date en voldoende actueel? Graag heb ik een goed gesprek met je om te klankborden over jouw eigen branding. Wellicht dat mijn gedachten en vragen je verder helpen.

En nee, dit is geen verdekte verkooptruc, maar een gemeend aanbod. Test ’t maar, zou ik zeggen.

Bel me (06 – 105 371 58) of mail me.

Recente blogs
shampoo branding onderscheidomzet tarieven waarde toevoegen
Share
Tweet
Share