shampoo branding onderscheidIn competitive markten is het creëren van onderscheid een waardevolle bijdrage aan het commerciële proces van kiezen en gekozen worden. Andere bedrijfstakken zijn daar heel ver in en daar is dus veel van te leren. Bijvoorbeeld persoonlijke verzorging met een heel groot en uitgebreid aanbod aan verschillende producten. Daarom hier de stelling shampoo is belangrijk voor personal branding.

Onderscheiden & opvallen

Elke shampoo heeft zijn eigen kenmerken. Aan de ene kant functioneel (Head & Shoulders), aan de andere kant meer gericht op specifieke doelgroep zoals voor vrouwen (Elsève) of juist ondeugend voor de jeugd (Axe). Hoe scherper de verschillen, hoe beter het helpt om de gewenste doelgroep aan te spreken (beetje een open deur)

Het Jonge Balie Congres 2011 wilde haar leden (aankomend advocaten, nog in hun advocatenopleiding) daarover laten leren. Kern: hoe ontwerp & onderhoud je een herkenbaar en onderscheidend individueel profiel.

Workshop

In een workshop, getiteld ‘The dirty secrets of Personal Branding’ maakten de advocaten daarmee kennis. De aanwezigen hoorden waarom personal branding belangrijk is voor de individuele advocaat. Daarbij ging het niet alleen om de profilering naar klanten (extern) maar ook naar de mensen op kantoor en dan vooral de vennoten (dus intern) om op termijn bij de interessante opdrachten betrokken te worden.

personal branding merkTijdens de workshop werd ingegaan op de verschillende methoden om je eigen persoonlijk profiel te kiezen. De analogie van shampoo werd gebruikt: focus op technische kwaliteiten (zoals anti-roos) of op speciale doelgroep (mannen met dun, krullend haar). Of focus je op een apart gekozen mentaliteit (wees een rebel, verf je haar, wij hebben dé perfecte shampoo).

Checklist

Ook kwam er een checklist aan de orde: deze punten zijn ook belangrijk voor personal branding en medebepalend of je profiel echt goed is:

  • relevant & onweerstaanbaar (voor potentiële cliënten)
  • authentiek (past het echt heel goed bij jou, bij je persoonlijkheid en bij waar jij voor staat)
  • onderscheidend  (ten opzichte van andere advocaten, zowel binnen als buiten kantoor)

Opdracht

Er werd een kleine opdracht gedaan: omschrijf jezelf aan de hand van een shampoo (of auto, televisieprogramma of winkel). Hierdoor werden de advocaten uitgedaagd om vanuit een ander perspectief naar zichzelf te kijken. Nee verrassend werd er ook een hoop gelachen …

Omdat een profiel-in-de-bureaula geen enkele zin heeft, werd ook ingegaan op HOE het profiel naar buiten te brengen. In advocatuur zijn netwerken, publiceren en congresbezoek de belangrijkste plekken hiervoor. De toename van sociale media (prettig laagdrempelige) helpt om het “personal brand” onder de aandacht te brengen en in te vullen.

Tijdens de sessie werden een aantal sheets gebruikt. De PDF is hier te bekijken:

personal branding advocaten workshop

klikken = openen

 

helpen sparren ontmoetenJouw persoonlijke profiel nog steeds up to date?

Deze workshop is ook als in company training beschikbaar. Daarbij gaan we ook in op de toepassing naar LinkedIn.

Neem contact op voor meer informatie en een kennismaking.

Recommended Posts
workshop seminarpersonal branding merk
Share
Tweet
Share